الخميس، 15 يناير 2009

لسه .. بحب النيل




مش هاستنى
لما النيل يعجز
و يسهر معايا ع القهوة
يلاعبني طاولة
و ف آخر السهرة
يدبسني ف المشاريب ... ويخلع
ويسبني اروح لوحدي
بعد ما يسرق روحي مع آخر قشاط
أداري خجلي من كشافات النور
و اصالح الأسفلت
ماليش مزاج النهاردة

أعدي على حافط بتاع اللّب

ولا اغوص ف قلب الشارع
-
حلمين هناك ... مستنيين
يختين صغار ...
من مينا روحي بيخرجوا
حلمين هناك ..
و انا هنالك مربوط ف خوفي ووحدتي
( ملعون أبو النيل )
إيه اللي خلاني حبيته كده ؟
وحوّلني نورس
و انا اللي باكره الطيران

- من فوق حدود الشوف
بتشدني الذاكرة
لشريط سينما بيبتدي من أول التواريخ
من قبل اسكندر الأكبر
إسكندرية
.....
يتثبت المشهد شوية
..
تحدفني بصّة على البحر الحزين

ملايين سنين
..
وهو بيحارب طواحين الهوا
و انا آخري ايه ؟


قاعد ف أول كراسي الصالة باتفرج
باحلم بـ " ماسك "

ألبسه شوية لحد ما ازهق
أنا مين ف دول ؟؟

أنا ليا دور ف العرض ده ؟؟
طب هل ف يوم ... ؟؟
- "
شطبنا خلاص
.. "
تقتلني الكلمة
..
تتكسر جناحات النورس

-
مين قال ان انا عاوز لبّ

-
ولاّ باحب الطاولة
..
أنا باكره حتى القهوة

مشكلتي ..
إن انا
..
لسه باحب .. النيل

هناك تعليقان (2):

غير معرف يقول...

ياعم النيل مدوخناعلى شطك ماترحمنا...وفكك مننا حبه ...وهات حبه من العناقيد توضينا...ياعم النيل ماليش معنى سوى جنبك وبشرب شهد من صبرك ولا حضنك مدفينى ....ساعات البرد يلطشنى ...يصدعنى ....ويوجع جنبى يوجعنى ضمير حلمى ...ولسه رسمى فوق طينك ....ياعم النيل بلامركب بادف فيك اجيب واديك سنين عمرى ولا تشبع ولا ترضى ولا تقبل عزايا عليك ....جميلة الدنيا ف المجرى ...وحيدة النظرة عالمرسى ولو نهرب معاك فينا هنغرق فيك ...نمد اليد عالموجة بتلسعنا تدمعنا تهفهف نسمة ترضينا توضينا ولانصليش تفوقنا على مرسى بنبكى عليه ونرمى الكلمة توجعنا لكن بتعيش سنين العمر قدامنا وترسمنا نشوفنا فالمدى لحظة مابتهنيش سوى روحنا ...ياعم النيل انا ماشى ...وراجع تانى فالفجر اللى مابيجيش عشان احلم ...واغنى للى مايغنيش ....سلام ياعم وجدانى هعود تانى...


تحياتى ليك يانجم ....مش هرد على قصيدتك بنقد او فلسفه فارغة لانك فجرت فيا قنبله شعر وكنت ناوى اكتب رد عادى او يمكن مش عادى لكن ماكنتش اتصور انى هكتب القصيدة دى من وحى فكرك ...والقصيدة اللى تولد من الناس قصايد مش ممكن نرد عليها غير بسوكسيه مسرحى يحمر ايدينا ....تحياتى ليك فى اول زيارة وانا سعيد جدا باللقاء ده لانه علمنى نظرة وفكرنى بان الشعر لسه ممكن يتولد لحد تانى غير حوا...اسيبك والحق انشر القصيدة فى المدونة عندى وابقى اكتب كل يوم الله يكرمك عشان نعرف نشتغل هههههههههه ده انت مصيبة لزيزة ....بجد ابدعت

سامح رخا يقول...

هههههه
ماشي يا نجم

تصدق من يوم ما حسدتني

وانا مش عارف اكتب

ههههههههههه

ما تحرمناش من مرورك يا نجم